APL – Arbetsplatsförlagt lärande

APL står för Arbetsplatsförlagt lärande och är en central del av elevernas utbildning på yrkesprogrammen. Eleverna är ute på APL minst 15 veckor. Eleverna får genom sin APL chans att se verkligheten inom sitt yrkesområde, skapa kontakter och få arbetslivserfarenhet. 

Vi ställde några frågor till Lukas Rosén som läser tredje året på Ingelstadgymnasiet. Han läser djurvård och har haft spännande APL-platser!

Vad är APL för dig?

 Det är en chans att få prova på det verkliga livet. Ett sätt att ta reda på och se vad man vill eller inte vill jobba med i framtiden.

Var har du haft din APL?

Tropikariet i Malmö folkets park, Amphibian and Reptile Conservation trust i London. Min sista period ska jag ha på Malmö naturhistoriska museum.

Vad har du fått göra på din APL?

En hel del! Allt från att sköta primater (apor), krokodiler och andra exotiska djur till att utföra bevarandearbete för inhemska brittiska reptil- och amfibiearter. Jag guidade besökare på tropikariet i Malmö och lät skolklasser komma nära djuren och i London berättade jag om djurlivet i skogen för skolklasser från centrala London.

Berätta om ditt bästa APL-minne!

Får jag säga två? Det första jag kommer att tänka på är när jag fick komma nära en apfamilj och föräldradjuren lät mig mata och hantera ungarna, på min första APL på tropikariet i Malmö. Det andra var att jag fick vara med och utföra forsknings- och bevarandearbe i England och sedan stå med i deras forskningsrapport. Det var roligt att få vara en viktig del av teamet!

På vilket sätt kommer du ha nytta av din APL när du börjar jobba?

Dels har jag fått väldigt god insikt i hur det funkar att jobba som djurvårdare i olika verksamheter. Sedan har jag fått ovärderliga kontakter och vänner! Dessutom har jag mycket att skriva om på mitt CV!

  

Bilderna visar: Lukas med en trubbnoskrokodil på Tropikariet i Malmö, Lukas i England där de kontrollerade beståndet av hasselsnok, Lukas som matar giraffer på Chessington zoo